pondelok 14. augusta 2017

Recenzia - Nenávisť

Juraj Thal: Nenávisť

Nepreferujem detektívne príbehy. Viem, týmto by som nemal začať recenziu na slovenský krimi triler. Nepreferujem detektívky, čo však neznamená, že som žiadnu nečítal, prípadne, že ich odsúvam na vedľajšiu kolaj. To vôbec nie! Iba v tej záplave dobrých kníh si málokedy vyberiem takú, v ktorej sa rieši zločin. Tentokrát som ale urobil výnimku. Kniha Juraja Thala - Nenávisť ma totiž okamžite zaujala. Prečo? Odohráva sa v Nitre!

Okrem toho, že Nitra je historicky jedným z najstarších miest na Slovensku, je aj mestom vysokoškolákov, nakoľko sa v nej nachádzajú dve univerzity. Je tu rušný nočný život, lacné taxíky a vrah, ktorý brutálnym spôsobom zabíja vysokoškolských profesorov? Aký je jeho motív? Akú úlohu zohráva mystika štyroch živlov?
  Juraj Thal postupne odkrýva karty zločinu pomocou krátkych a napínavých kapitol, v ktorých sa strieda popis konania vraha s vyšetrovaním skúseného kriminalistu Legena. Jeho charakter sa vyrovná slávnemu Harrymu Holeovi (Nesbo tiež mohol inak pomenovať svoju postavu, aby som nemal problém so skloňovaním), no aj tak, mystické tajomno obklopujúce brutálneho zločinca je podané mrazivejšie a zaujímavejšie než samotné objasňovanie zločinu. Okrem toho, masový vrah ma zaujal aj tým, že jeho obeťami boli vzdelanci z oblasti histórie a archeológie. Mám viac známych z tejto brandže, a ktovie, čo by oni o Thalovom vykreslení ich povolania povedali. Nitra sa však autorovi podarila na jednotku. Počas čítania som nebol stratení, vedel som, kde sa postavy nachádzajú, a aj preto ma to tak veľmi bavilo. Dokonca som mal chuť vyraziť do okolitých lesov hľadať chatu a vojenské bunkre, ktoré sú v príbehu popísané. Myslím, že práve Nitrančania (ja viem, správne sa píše Nitrania, no povedzte to nejakému Nitrančanovi) si v tejto knihe prídu na svoje.
  Kto je vrah? Vedel som to skôr než som mal vedieť. Ja v logike nie som dobrý. Odmietam hrať šach aj všetky strategické hry, lebo aj tak vždy prehrám. Na meno vraha som prišiel úplnou náhodou, keď som si položil pár triviálnych otázok, ktoré si však bežný čitateľ nikdy nepoloží. Čo sú to za otázky? Nie, to Jurajovi Thalovi neurobím.
  Napriek tomu, že zločinec bol pre mňa známy, hltal som knihu ďalej. Ostali totižto iné otázky. Prečo museli páni profesori zomrieť? Prečo museli zomrieť takou krutou smrťou? Čo majú znamenať tie tajomné symboly?
A odpovede? Tie boli naozaj prekvapivé.
  Takže, aká je Nenávisť? Vynikajúco napísaná a najmä ... napínavá. A myslím si, že to je ten najdôležitejší atribút detektívnych románov.

Počet strán: 270