sobota 11. mája 2019

Recenzia: Dar Temravy

Kieran Larwood: Dar Temravy

S predchádzajúcou časťou tejto knihy som mal problém. Nie, nemôžem povedať, že by Legenda o Podkinovi Jednouchom bola zlá. Dokonca som ani nedokázal presne definovať, v čom daný problém spočíva. Jednoducho, kniha mi akosi nesadla. Keďže som však vedel, že nie som cieľovým čitateľom, pokúsil som sa o experiment.

Subjektom môjho experimentu bola osoba vo veku cca 8 rokov. Nazvime je ju Moja dcéra. Čítať vie, no na 270 stranovú knihu si netrúfa. Preto som sa musel pokusu zúčastniť aj ja – večerným čítaním pri detskej posteli. A aby bol experiment úplný, začal som od prvej časti, teda od už spomínanej Legendy o Podkinovi Jednouchom.
Prvá časť
Prvá časť moju dcéru nadchla. Bol som prekvapený, no vôbec jej scény s menšou dávkou explicitnosti nevadili. Na to, že zajačik bol nútený odrezať si ucho, rýchlo zabudla. Popis strastiplného útlaku v podzemnom meste Kostikoreň, ktorý by zlomil aj Dickensovho Olivera Twista, počúvala s otvorenými ústami a pri záverečnej konfrontácii s pánom zlých Gormov držala palce hlavnej postave. Občas sa pýtala na pre ňu v tomto veku neznáme slová, no nebolo to nič hrozné. Niektoré vety som zle prečítal. Aspoň ona si to tak myslela. Pravda bola tá, že redakcia naozaj nebola dôkladná, dokonca som našiel pasáž, keď sa z hlavného hrdinu stane hlavná hrdinka. A to už zabolí.
Obdivovala nádherné ilustrácie, a keď bolo po pár večeroch dočítané, tešila sa na pokračovanie.
Druhá časť
Dary temravy- ako sa druhá časť Podkinových dobrodružstiev volá má približne o 30 strán viac. Tempo je pomalšie, pribúda veľa nových postáv. Ti však nie sú takí zaujímaví, možno na assasínku s lebkou na tvári. Dlho sa nič dôležité nedeje, respektíve dlhú dobu sa dej odohráva v podzemnej nore a jeho blízkom okolí. Úloha odvážneho zajačika je na čas odsunutá stranou, viac sa čitateľ dozvedá o jeho malom bratovi, ktorí sa v budúcnosti stane rozprávačom legendy. Pribúdajú magické predmety – tentoraz je ich viac. Majú zaujímavé schopnosti a môjmu subjektu (áno, myslím tým dcéru) sa veľmi páčili. Možno aj viac, než nožík z jednotky.
Zjaví sa Skramašank a znova nastane konfrontácia. Tentoraz už z neho nejde taká hrôza, ako v prvej časti. A to je trocha škoda. Subjekt už bral popísanú konfrontáciu oveľa pokojnejšie, lebo tušil, že si to podliak zasa odnesie.
Chyby sa nevyhli ani Darom Temravy. Spočiatku je ich pomenej, no s pribúdajúcimi stranami si aj neštudované oko povšimne problémy v gramatike.
Celkovo má druhá časť problémy ako väčšina iných pokračovaní. Autor chcel pokračovať v načatom, no pridať doňho všetkého viac. Dokonca aj častí, ktoré rozprávajú o udalostiach dávno po ukončení bojov s Gormami, je viac a tie boli, pre subjekt môjho malého literárneho pokusu, nudnejšie.
Vyhodnotenie experimentu
Desať a viacročným deťom sa prvá aj druhá časť ságy bude páčiť. Je blízka klasickým fantasy románom typu Pán Prsteňov, všetko je zabalené do zvieracieho sveta a má taký naivno-milý pohľad na život, aký majú jeho detskí čitatelia. Hlavná postava je im blízka a jeho dobrodružstvá si určite užijú. Mladšie ročníky si knihy tiež užijú, no najmä z úst skúsenejšieho rétora, myslím tým na otcov a maminy.

Počet strán: 300
Väzba: pevná väzba
Jazyk: slovenský