pondelok 13. februára 2017

Recenzia - Svedomie temnej časti

Katarína Soyka: Svedomie temnej časti

Dávno sú preč tie časy, keď sa autori klasickej fantastiky snažili držať tolkienovskej/stredozemskej šablóny. Terry Brooks, Margaret Weis a Tracy Hickman či Raymond E. Feist - na týchto aj na ostatných spomíname s láskou, no doba už pokročila, rovnako ako daný žáner. Nová generácia sa snaží do svojej tvorby vniesť niečo nové, niečo neobvylé, niečo, čo tu ešte nebolo. Túto snahu je možno badať nielen na svetovej úrovni (Steven Erikson a spol.) ale aj u nás, v slovenskej fantastike. Napríklad v tvorbe Kataríny Soyky.

Katarína Soyka je autorkou šiestich kníh zameraných na fantasy literatúru. Je tiež porotkyňou literárnych súťaží a vedie i literárne workshopy- dá sa povedať, že je mentorkou mladých nadšencov, ktorí sa chcú zaoberať fantastikou.
  Vo svojom poslednom počine s názvom Svedomie temnej časti sa pohrala s motívom Dobra a Zla. Hlavnou postavou je čarodejníčka Deina, ktorá je nútená splatiť dlh zbojníkovi Dobrogovi. Ten má ale krutý plán. Chce privolať na svet temného mága Blahowitzapla. Naivne si myslí, že s mágovou pomocou sa mu podarí vysporiadať sa s pánom mesta a ovládnuť kraj. Zlý čarodej sa ale vymkne kontrole, zlikviduje Dobroga a snaží sa svojich protivníkov kúzlom rozdeliť na zlú a dobrú polovicu. Takto dopadne aj Deina. Jej dobrú časť uväzní a spolu s Deininou temnou časťou zasa začne ovládať mesto.
  Ak bol čitateľ pripravený na to, že bytosti v klasickej fatastike sa delia na dobrých a zlých, tu sa deje opak. Upír, vodník, stará čarodejnica - na týchto bytostiach by si pochutnal nejeden zaklínač. Tu však jednoznačne patria medzi kladné postavy. Tie čisto záporné sa zasa volajú Dobro(g) a Blaho(witzap). A hlavná hrdinka? Jej svedomie osciluje medzi jedným a druhým pólom.
  Napriek množstvu akčných pasáží text nevyznieva príliš akčne, čo autorka dosiahla tým, že vo veľkej miere využíva psychologizáciu postáv a ich vnútorný boj. Silné zastúpenie tu má romantický prvok, najmä iskrenie mezi mladou čarodejníčkou a upírom. Laska v príbehu hrá významnú rolu, čo poteší najmä citovo založených čitateľov, či skôr čitateľky, pre ktoré je Svedomie temenej časti primárne určené. Soyka píše s poetickou ľahkosťou a text je svižný, nie sú tu pasáže, ktoré by vyslovene nudili. Napriek tomu, že ja osobne nie som cieľovou skupinou, príbeh som si užil. Čítalo sa to príjemne, rýchlo a najmä poslednú tretinu knihy som si doslova užil. Za negatívum by som označil nevyužitý potenciál. Celý príbeh mohol byť oveľa rozsiahlejší, epickejší. Celé to vyznieva až príliš komorne. Čitateľ sa nič nedozvie o svete, v ktorom sa dej odohráva, nie je vysvetlená jej história, ani príčiny koexistencie nadprirodzených bytostí s ľudmi. Svedomiu temnej časti chýba tá veľkosť, ktorou ovplývajú majstrovské diela klasickej fantastiky.
  A možno práve to bol Soykin zámer. Nechcela vytvoriť monštruózny román (aj keď Deinin svet na to potenciál rozhodne má). Chcela vytvoriť len útlu novelu, ktorou by čitateľov (najmä čitateľky) zabavila. A to sa jej rozhodne podarilo.

• Jazyk: slovenský jazyk
  • Rok vydania: 2016
  • Počet strán: 200