štvrtok 8. decembra 2016

Recenzia - Temnota z Pressburgu

Janko Iša: Temnota z Pressburgu

Jiří Kulhánek je boh. Boh ultradrsnej akčnej fantastiky plnej násilia, krvi, zabíjania, výbuchov a cynických hlášok a ešte väčšieho násilia. Kto ho nečítal, nemá šancu pochopiť, o čom brutálna akčná fantastika je. Kto ho čítal, doteraz vyzvedá, či už Majster začal konečne písať ďalšiu knihu. Lebo tá posledná, ... no tá posledná mu vyšla ešte v roku 2011. Buďme radi za nejaké tie ozveny. Ozveny typu Kotleta, Kopřiva a konečne aj u nás - Kladivák.

Kladivák žije v Pressburgu. Ehm, Pressburg je Bratislava, ale taká nejaká alternatívna, existujúca niekedy na pomedzí osemdesiatych a deväťdesiatych rokov. Samozrejme, alternatívnych. Pressburg je špinavý, skazený, ale je jeho - Kladivákovo.

Tu, ak by ste prvému okoloidúcemu povedali, že plánujete úkladnú vraždu, pokúsi sa vám predať zbraň, alebo aspoň alibi (s.101)

Kladivák je všetko, len nie dobrý človek. Vlastne, nie je úplne ani človekom. On má totiž extrémnu odolnosť a ešte aj Ruku. Kovový implantát, ktorý sa mu zväčšuje, ako v ňom rastie agresivita. Jeho prioritou sú peniaze, takže berie všetky kšefty. Druhou prioritou je jeho zásadovosť.  A keď sa ho niekto pokúsi odstaviť, potom ...
  Príbeh sa rozbehne hneď v prvej kapitole a ďalej fičí šialenou rýchlosťou až do konca. Hlavná postava ničí, hlavná postava "hláškuje", hlavná postava zabíja všetkými možnými aj nemožnými zbraňami. Občas dostane na frňák, dokonca, po vzore Majstra Kulhánka, sa ho raz pokúsia aj rozobrať, no vždy vstane, otrasie sa a postupuje ďalej vo svojej krvavej ceste.
  Kladivák ma asi najbližšie k Hellboyovi. Dokonca má istú spojitosť s peklom rovnako ako komixový hrdina a peklo sa neraz spomína i v texte.

Veriaci v Pressburgu museli mať pri pohľade na nebo pocit, že prišlo samotné peklo a cez jeho bránu s chystá na svet vstúpiť Satan. Neveriaci sa stávali veriacimi. (s.238)

Knihe Temnota z Pressburgu by sa možno dalo všeličo vytknúť, no väčšinou by šlo iba o mikrodrobnosti. Treba si totiž uvedomiť, že Janko Iša je v tomto žánri zatiaľ mladým tovarišom (padawanom - ako by povedali Star Wars fanúšikovia), aj keď veľmi zručným padawanom, no zatiaľ ešte nie majstrom. Možno chýbalo originálnejšie zlikvidovanie hlavného hrdinu na konci (spomína si niekto na elimináciu nesmrteľného boha pomocou piesne od Kelly Family u Kulhánka?). Možno bolo toho násilia príliš veľa, alebo naopak málo (spomína si niekto na Kopřivov Asfalt?). Možno by mohol hrdina občas uroniť aspoň trúchlivú myšlienku, keď mu pred očami zabijú sexuálnu partnerku. Možno chýbalo viacej priestoru vedľajším postavám. Možno chýbalo viac priestoru Kladivákovi, o ktorom sa čitateľ dozvie skutočne iba minimum.
  A možno nie.
 Kniha Janka Išu je napísaná tak dobre, že sa čitateľ nad takýmito maličkosťami ani nepozastaví. Len sa na začiatku nadýchne a vydýchne až keď dočíta epilóg.

Počet strán: 256